Wtorek  02.03.2021

Grupa II

Temat dnia:  Nasze zmysły.

 

CELE OGÓLNE:

–  poznawanie zmysłów oraz nazw reprezentujących je narządów;

– rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej;

–  doskonalenie umiejętności formułowania i wyciągania wniosków z prowadzonych obserwacji i badań;

–  zachęcanie do samodzielnego odkrywania świata obrazów, dźwięków, smaków, zapachów i bodźców czuciowych

 „Spostrzegawcze oko” – ćwiczenie pamięci.

Rodzic. układa pięć przedmiotów w dowolnej kolejności. Dziecko zapamiętuje ich ustawienie. Następnie zamyka  oczy, a rodzic  zamienia przedmioty miejscami.

 

Obejrzyj krótki filmik pt. „Zmysły”

https://www.youtube.com/watch?v=daNRFp6nwCI

 

„Zmysły” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat zmysłów.

Zmysły – Gabriela Lipińska

Każdy z nas pięć zmysłów ma,

masz je ty, mam i ja!

Dwoje oczu mam

– patrzę nimi tu i tam.

Dwoje uszu mam

– wszystko dobrze słyszę sam.

Nos mi służy do wąchania,

dłonie zaś do dotykania.

Język jest do smakowania,

różnych potraw próbowania.

Smaki zaś czuję aż cztery:

gorzki, kwaśny, słodki, słony.

Który jest mój ulubiony?

Nie wiesz, drogi mój kolego?

Nie podpowiem ci, nic z tego!

Jednak zgadniesz chyba sam …

Teraz w buzi słodko mam…

Bo cukierek zjadłem, mniam!

Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza.

Rodzic  zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

– Co było wymienione w wierszu?

– Do czego służą oczy?

–  Do czego służą uszy?

–  Do czego służy nos?

– Do czego służą dłonie?

–  Do czego służy język ?

–  Jak myślicie, co to są zmysły?

–  Jaki jest ulubiony smak osoby opisanej w wierszu?

 

Wysłuchanie piosenki; ,, Pięć zmysłów’’

https://www.youtube.com/watch?v=MnD7PFCTsVo

 

„Do czego służą narządy zmysłów?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic  pokazuje na swoje narządy zmysłów (oko, nos, ucho, wysunięty język, dłoń).

Dziecko podaje ich nazwy. Następnie rodzic. Kładzie przed dzieckiem: kwiat, pomidor, cebulę. dzwonek ręczny, bluzkę.  Dziecko  zastanawia się, za pomocą którego zmysłu można je  „zbadać”  np. kwiat – za pomocą wzroku, węchu, dotyku.

Rodzic  tłumaczy dziecku , że czasami ludzie pozbawieni są jednego ze zmysłów, np. nie widzą albo nie słyszą. Ludzie też różnią się między sobą czułością poszczególnych zmysłów, np. jedni mają bardziej wrażliwy węch, inni lepszy wzrok, a jeszcze inni bardziej czuły słuch.

 „Narządy zmysłów” – zabawa ruchowa..

Dziecko spacerują po pokoju. Na hasło STOP  rodzic wymienia nazwę jednego z narządów zmysłów, a dziecko  go dotyka. Rodzic  stosuje zarówno liczbę pojedynczą, jak i mnogą, np. oko – oczy, a dziecko zgodnie z poleceniem pokazują jedno oko lub dwoje oczu.

 

 „Nasze zmysły pracują” – zabawy sensoryczne:

– Zagadki węchowe. Dziecko (bez użycia wzroku) stara się rozpoznać następujące zapachy: cebulę, perfumy, natkę  pietruszki.

– Zagadki smakowe. Dziecko próbuje : wodę z cukrem; wodę z solą; wodę z sokiem z cytryny; samą wodę i odgaduje jaki to smak.

– Zagadki dotykowe (bez udziału pozostałych zmysłów). Dziecko rozpoznają dotykiem umieszczone w woreczku drobne przedmioty;  ziarnko grochu, mały kamyk, orzech włoski, kulkę